A
színház története
Az 1970-es
évek végén Zala megye az ország egyik legdinamikusabban fejlődő megyéje
volt. Lakóinak száma a dinamikusan fejlődő cégeknek és a megfelelő
lakásprogramnak köszönhetően folyamatosan emelkedett. A kulturális
igények kielégítésére olyan művelődési intézményeket létesítettek,
mint a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ, Városi Művelődési Központ,
Tudomány és Technika Háza, múzeumok, kiállítótermek, valamint a Városi
Sportcsarnok és a Városi uszoda. Fontosnak tartották, hogy a zalai
emberek mindent, ami a civilizált életvitelhez szükséges, a megyén
belül megtalálják. Zalának nem volt saját színháza, elsősorban a kaposvári
színház, valamint a Népszínház és az Állami Bábszínház tájelőadásaival
pótolták ezt a hiányosságot. Éveken keresztül érlelődött a gondolat,
hogy szükség lenne egy állandó társulatra.
A megye vezetői a nyolcvanas évek elején Ruszt
Józsefet szemelték ki a leendő színház művészeti vezetői posztjára.
Ruszt nem akart
várni a volt Megyei Művelődési Központ átépítésének befejezéséig,
ezért nem kis munkával sikerült elfogadtatnia tervét, hogy már 1982-ben
beinduljon egy úgynevezett előévad. Zala Megye Tanácsa végül 1982.
március 1-ével megalapította a zalaegerszegi Állandó Színházat.
Az épülő színház mellett, az ott folyó munka segítésére a Deák Ferenc
Szakközépiskolában műhelyházat
alakítottak ki, ugyanott raktárbázist építettek. Az ideszerződő művészeknek
egy 34 garzonlakásos színészház és néhány lakás biztosított otthont.
Ruszt és az általa
verbuvált fiatal csapat 1982. nyarán Paul Foster: Tom
Pain című előadással mutatkozott be az Egervári Estéken, majd
szeptember 30-án a színháznak ideiglenes otthont adó Városi Művelődési
Központban. Ezzel kezdte meg működését a megye színháza.
1982. őszéig - Varga Zoltán igazgatói kinevezéséig - Ruszt
József látta el megbízottként az igazgatói feladatokat is. Varga
távozás után 1984-től pedig ő lett a kinevezett igazgató-főrendező.
Ruszt poláris színházi
koncepciót hirdetett meg, a magas művészi színvonalat megcélzó program
mellé közművelődési programot indított. A kezdetek legfontosabb feladata
volt: közönséget kellett nevelni. A középiskolások számára beavató
színházi előadásokat tartott. A gyerekprodukciókkal együtt 12-16 bemutató
is volt. A kis létszámú társulat éjjel-nappal próbált vagy játszott.
A városban öt játszóhelyen tartottak előadásokat. Ez adott lehetőséget
a sokfajta nézői igény kielégítésre.
A fiatal színház hamar kilépett a nemzetközi porondra, már az 1982/83-as
évadban az arezzói Nemzetközi Színházi
Fesztiválról több díjjal tért haza. A kezdeti sikert azóta is
számos hazai és nemzetközi elismerés követte.
A saját épület megnyitója, s egyben Madách
Imre: Az ember tragédiája című drámájának bemutatója 1983. október
11-én volt. Ezzel az előévad véget ért, az "Állandó" jelző
helyett valódi, az intézményhez méltó névvel kezdte meg működését
az ország 26. teátruma, a Hevesi
Sándor Színház.
A társulatot jellemző sokrétű művészeti munka, a sok bemutató a közönséget
gyorsan beszoktatta a színházba. Míg 1980-ban kb. 65.000 nézője volt
az egész megyében a vendégszereplő színházaknak, addig néhány év elteltével
már ennél jelentősen több néző látogatta az egerszegi játszóhelyeket.
Emellett még megmaradt a tájolás is, a megye számos településére továbbra
is eljutottak az előadások. Az első évek meghozták a színház szakmai-kritikai
elfogadottságát, az igényes műhelymunkához stabil anyagi és szellemi
háttér teremtődött.
Ruszt Józsefet
Halasi Imre követte
az igazgatói-főrendezői székben, aki aztán tíz évig irányította a
színházat. Halasi,
mint alapító tag, elődjével együtt érkezett Szegedről. A közös múlt,
az évekig tartó együttműködés megkönnyítette az új igazgató dolgát,
csak folytatnia kellett a megkezdett munkát, megtartani a bevált repertoár
színházi arculatot. Ugyanakkor sikerült megtalálnia a helyes arányt:
vigyázott, hogy a szórakozás és a magas művészet ne kerüljön ellentmondásba.
Új arcok jelentek meg a színházban, a műhelymunka meghozta az eredményét,
új zenés darabok, musicalok ősbemutatóival vívott ki újabb elismerést
magának a színház. Az új szerzők megtalálásához nagyban hozzájárult
az is, hogy a nyolcvanas évek végétől itt talált otthonra a Nyílt
Fórum, a fiatal dramaturgok és drámaírók évenként megrendezett
összejövetele. Általános tapasztalat, hogy a vidéki teátrumok nem
egykönnyen kerülnek egy erősen főváros centrikus országban az érdeklődés
középpontjába, az érdekes és újszerű előadások, az országos visszhangra
számot tartó programok azonban nem maradtak visszhangtalanok.
Jó példa erre, hogy 1989 júniusában elsőként Zalaegerszeg adott otthont
a Theatrio elnevezésű Nemzetközi Színházi találkozónak, majd ugyanebben
az évben még egy kapcsolattal gazdagodtak az egerszegiek, a bruchsali
Badische Landesbüchne lett testvérszínházuk. Államközi egyezmény segítette
a szlovéniai Nova Gorica és a zalaiak művészi együttműködését.
Fontos esemény volt, hogy az Országos Színházi találkozó szervezését
és lebonyolítását 1994-ben a Hevesi Sándor Színház sikerrel vállalta
magára. A színvonalas munkát a színházhoz kötődő művészek
szakmai díjai is évről évre visszaigazolták.
1997-től Stefán Gábor
igazgató vezeti a színházat, aki művészeti vezetőnek Bereményi
Gézát, főrendezőnek pedig Bagó
Bertalant kéri fel. Az új vezetésnek sikerült a folytonosságot
biztosítani, a színház ismét komoly sikereket mutathat fel. Tv felvételek,
és fesztivál sikerek egyaránt a műhelymunka
eredményét igazolják.
Zala Megye egyre nehezedő anyagi helyzete kényszerítette ki, hogy
Zalaegerszeg Megyei Jogú Várossal hosszú távú, megállapodást kössön
a színház támogatásáról. Ennek megfelelően 2002. szeptember 1. napjától
a fenntartói feladatokat a város vette át, a színház támogatását a
város és a megye 60-40 %-os arányban vállalja.