Frank
Wedekind:
Bemutató:
Nelchior
- Kató
Balázs Díszlet
- jelmez: Vereckei
Rita rendező: Koltai M. Gábor m.v.
Ne
szépítsük: Wedekind elfelejtett drámaíró. Bár újra, meg újra felfedezik
- először az expresszionisták, majd a II. világháború utáni színházi
forradalmak irányzatai - igazán nincs jelen az élő színházban. Nincs
jelen, mert mindig a poétes maudits alakjai körébe tartozott, ha egyáltalán
besorolható bárhová is furcsa egyénisége, érdes nyelve, brutálisan tárgyilagos
drámai logikája. Berlinben megismerkedik Ibsennel, Dosztojevszkijjel,
a naturalistákkal, és megírja első három darabját, melyek közül az egyik,
A tavasz ébredése (1890 - 91) pár év múltán világhírűvé teszi. A tavasz
ébredése "gyermektragédia". A szereplők az ébredő ösztönök örvényében
tanácstalanul vergődő kamaszgyerekek, akiket az "ellenségek" : az eltorzult
lelkű, embertelen tanárok és papok, és a természettől melléjük rendelt
barátok: a szülők, együttesen taszítanak tragédiába. A beléjük rögződött
álerkölcs nevében félrevezetik őket, és megakadályozzák őket a legemberibb
ösztön, a szexuális vágy természetes kibontakozását. A tavasz ébredésében
a maradi látszatmorál gyilkos hatalmát kezdi ki, azt a hazugságot, mely
két fiatal gyerek értelmetlen halálát okozza. Itt még érezni a naturalista
iskola rekvizitumait: a miliőt, a szegénységet, az ösztönök vad és irracionális
megjelenítését. A játék éle az erkölcsi tabuk, a társadalom embertelensége
ellen irányul. |
|||