Frank Wedekind:
A tavasz ébredése
(színmű)

Bemutató:
2003. március 31.

Nelchior - Kató Balázs
Moritz - Mihály Péter
Wendla - Tisza Anita
Martha - Bíró Marianna
Ilse / Álarcos Úr - Pap Lujza
Bergmann-né - Ecsedi Erzsébet
Gáborné - Mester Edit
Gábor Úr - Zalányi Gyula
Hans Rilow - Derecskei Zsolt
Thea - Szél Szabina
Ernst - Trinfuj Mihály
Georg - S. Kovács Krisztián
Lämmermeier - Prezenszki Attila
Otto - Vékes Csaba

Díszlet - jelmez: Vereckei Rita
Ügyelő: Kurta Árpád
Súgó: Zalányi Romana
Rendezőasszisztens: Pénzes Csaba

rendező: Koltai M. Gábor m.v.

 

Képek az előadásról . . .

Kritika . . .

Ne szépítsük: Wedekind elfelejtett drámaíró. Bár újra, meg újra felfedezik - először az expresszionisták, majd a II. világháború utáni színházi forradalmak irányzatai - igazán nincs jelen az élő színházban. Nincs jelen, mert mindig a poétes maudits alakjai körébe tartozott, ha egyáltalán besorolható bárhová is furcsa egyénisége, érdes nyelve, brutálisan tárgyilagos drámai logikája. Berlinben megismerkedik Ibsennel, Dosztojevszkijjel, a naturalistákkal, és megírja első három darabját, melyek közül az egyik, A tavasz ébredése (1890 - 91) pár év múltán világhírűvé teszi. A tavasz ébredése "gyermektragédia". A szereplők az ébredő ösztönök örvényében tanácstalanul vergődő kamaszgyerekek, akiket az "ellenségek" : az eltorzult lelkű, embertelen tanárok és papok, és a természettől melléjük rendelt barátok: a szülők, együttesen taszítanak tragédiába. A beléjük rögződött álerkölcs nevében félrevezetik őket, és megakadályozzák őket a legemberibb ösztön, a szexuális vágy természetes kibontakozását. A tavasz ébredésében a maradi látszatmorál gyilkos hatalmát kezdi ki, azt a hazugságot, mely két fiatal gyerek értelmetlen halálát okozza. Itt még érezni a naturalista iskola rekvizitumait: a miliőt, a szegénységet, az ösztönök vad és irracionális megjelenítését. A játék éle az erkölcsi tabuk, a társadalom embertelensége ellen irányul.

vissza

vissza a kezdőlapra