Arthur Miller:
A salemi boszorkányok
(dráma)

A XX. század amerikai irodalmának egyik legizgalmasabb drámája. Művének hősei egyszerű emberek, akik megpróbálnak hűek maradni önmagukhoz a manipulált közvélemény kiközösítő gyűlöletével szemben. Fordította: Hubay Miklós

Bemutató: 2001. február 23.
Nagyszínpadi produkció

A törvény és az egyház képviselői:
Parris tiszteletes - Farkas Ignác Jászai-díjas
Hale tiszteletes - Kiss Ernő
Hawthorne bíró - Gábor László
Danforth főbíró - Szakály Aurél
Herrick törvényszolga - Rimóczi István

Salemiek a bíróság pártján:
Tomas Putnam - Szegezdi Róbert
Ann Putnam - Tallián Marianne
Walcott - György János
Walcottné - Mester Edit
Motherné - Balanyi Rózsa
Hunter - Vankó Dániel
Brandy - Varga Zsolt
Simpleton - Janklovics Péter
Griggs doktor - S. Kovács Krisztián

Lányok:
Abigail Williams, Paris unokahúga - Pap Lujza
Mary Warren, szolgáló Proctoréknál - Nagy Cecília
Betty Parris, Parris leánya - Tisza Anita
Katy Putnam, Putnamék egyetlen gyermeke - Strázsai Julianna
Mercy Lewis, szolgáló Putnaméknél - Szél Szabina
Susanna Walcott, egy gazda leánya - Kiss Borbála

Megvádoltak:
John Proctor - Illyés Róbert
Elisabeth Proctor - Tánczos Adrienne
Rebecca Nurse - Ecsedi Erzsébet
Francis Nurse - Andics Tibor
Martha Corey - Jurina Beáta
Giles Corey - Wellmann György
Tituba, Paris szolgálója - Köves Dóra
Sarah Good, csavargónő - Kiss Dóra
valamint a színház stúdiósai

Díszlet-, jelmeztervező: Vereckei Rita
Ügyelő: Szilasi Attila
Súgó: Kiss Szilvia
Rendezőasszisztens: Kovács Krisztián

Rendező: Bagó Bertalan

 

Képek az előadásról . . .

Kritikák . . .

Az előadás plakátja . . .

"...Arthur Miller: A salemi boszorkányok-ban (1953) a történelemhez nyúl tragikus tanulságokért. Hősei egyszerű emberek, nem az igazság megszállottjai, csak megpróbálnak hűek maradni önmagukhoz. Haláluk tragikus halál, mert számukra nincs más kiút, és mert igazi emberi nagyság pusztul el velük, de nem hiába. Haláluk fölemelő példa; a lelkiismereti szabadság, az erkölcsi integritás lehetetlensége bizonyosodik be általa egy elaljasodott világban. Miller tartózkodik attól, hogy aktualitáshoz kötött és ezáltal művészileg korlátozott érvényű politikai vádirat-drámát írjon. Ő az erkölcsi tartalmát vesztett hatalom és a lelkiismeret minden korra érvényes tragédiáját írta meg, amelyben a hatalom, a közvélemény aljas manipulációja s a maga paranoiás öngerjesztése folytán szükségképp jut el odáig, hogy a hamis tanúzást honorálja, a tiszta lelkiismeretet halállal büntesse. A milleri erkölcsi normarendszer szerint az ilyen közösség pusztulásra van ítélve, mert erkölcsi világrendje fölbomlott, s a közösség önmaga húsába mart. A tiszta tragikai építkezés, a tömegpszichózis és manipulációjának hallatlan intenzitású ábrázolása megannyi új szál a milleri életmű szövetében..."

Arthur Miller Drámák c. kötetből részlet, 1974

vissza

vissza a kezdőlapra