Carlo
Goldoni
(1707-1793)
Carlo
Goldoni korának leghatásosabb és legmaradandóbb értékű színpadi szerzője
és újítója volt, bár családja a lehető legkonvencionálisabb foglalkozást
választotta számára: ügyvédnek tanult, és pályája árnyékosabb szakaszaiban
időnként vissza is menekült az ügyvédi lét nyugodt biztonságához. De
igazi közege a színház volt, melyben valóságos forradalmat vitt végbe:
ő volt az, aki a commedia dell'arte, az olasz vásári komédia hagyományait
megtörve maszkok és jelzések helyett hús-vér figurákat, izgalmas és
bonyolult jellemeket állított színpadra, a vázlatos, rögtönzött párbeszédeket
pedig előre megírt, irodalmi szöveggel helyettesítette. Kezdetben, mint
A hazug vagy a Két úr szolgája esetében, valódi emberi tartalommal töltötte
meg a sorsüldözött szerelmesek, a zsémbes öregek, a tréfacsináló szolgák
sablonjait, majd, ahogy reformja - a kezdeti kudarcok után - mind jobban
beérett a közönség és a színészek körében, elhagyta a kor minden kínálkozó
sémáját, és olyan darabokkal állt elő, amelyekben a "tragédia"
és "komédia" műfaji skatulyái végképp érvényüket vesztik.
Az élet itt egyszerre jelenik meg a maga bonyolultságában és egyszerűségében,
a nyomorúság költészetté válik, a szenvedést (okozza szerelmi bánat
vagy pénztelenség) megértéssel és mulatságosan ábrázolja, anélkül, hogy
az élethelyzetek leegyszerűsödnének, a szereplők pedig veszítenének
emberi differenciáltságukból. A Chioggiai csetepatéhoz vagy a Terecskéhez
hasonló komédiáiban az olasz városok és falvak belső élete jelenik meg
népieskedés nélkül, a viszonzott és viszonzatlan szerelem, a féltékenység,
vagy a fiatalság és öregség különösen megértő és szeretetteljes ábrázolásával.
Hősei nem az életből "ellesett" figurák, hanem a sorsukat
- nyomorúságukat vagy éppen boldogságukat - rendkívül bonyolult módon
megélő EMBEREK. Ebben rejlik Goldoni újítása, amely jóval túlmutat a
korabeli színházi reformon, és, a műfajt tekintve, jelentőségében csak
Moliere-hez hasonlítható. Késői műveiben (amilyen a Mirandolina vagy
A kávéház) hihetetlenül gazdag problematikát jár körül, és egymásra
kopírozódik bennük a nevetés és a keserűség; egyetlen jelenet képes
egyszerre a tragédia és a börleszk, a vásári komédia, a düh és az irónia
nyelvén megszólalni. Legérettebb vígjátékai, a műfaj többi remekművéhez
hasonlóan leginkább tragikomédiák, melyekben a vérbő helyzetkomikum
mögött felsejlik az élet fény-árnyék kettősségéből fakadó rezignált
szomorúság, keserű vagy megbocsátó irónia emberi esendőségünk fölött
- talán ez is oka annak, hogy, akár Moliere-t, őt is valamiképp kortársunknak
tekintjük, és egyike napjaink legtöbbet játszott vígjátékíróinak.
Noriose
Gandalfi tanulmányából (Kortársunk, Goldoni)
vissza
vissza
a kezdőlapra