Az önkormányzatok pénzügyi és vagyongazdálkodási
feladataikat szigorú jogszabályi feltételek szerint, megkülönböztetett
társadalmi-politikai követelmények és állampolgári figyelem
közepette végzik. Az Állami Számvevőszék önkormányzatoknál
tartott ellenőrzései rendre megállapítanak olyan eljárási,
szervezési tennivalókat, melyek a hagyományos ügyvitel-technikai
eszközökkel, elavult számítógépes programokkal már nem teljesíthetők.
Ezért - elsősorban a nagyobb önkormányzatok hivatalaiban
- mind gyakrabban születik meg az elhatározás a költségvetési
gazdálkodás informatikai-ügyviteli eszközeinek korszerűsítésére.
Miskolc MJV Önkormányzata következetesen törekszik arra,
hogy hivatalának munkája megfeleljen a fentiekben említett
szigorú követelményeknek. A Polgármesteri Hivatal Pénzügyi
és Vagyongazdálkodási Főosztálya és az érintett szakosztályok
már korábban is munkafolyamataik jelentős részét számítástechnikai
támogatással végezték. A létrejött költségvetési informatikai
rendszer azonban, bár hasznos, de egymástól elkülönült modulokból
állt, ami a továbbfejlesztést már nem tette lehetővé. A
Hivatal vezetése ezért úgy döntött, hogy egy korszerű, teljesen
integrált rendszert kell a meglévő számítógépes programok
helyett bevezetni, úgy, hogy az egységesen alkalmas legyen
mind az intézményhálózat, mind - a többcélú kistérségi tárulás
keretében együttműködő - más önkormányzatok hivatalainak
kiszolgálására is.
A gyors és hatékony megvalósítást elősegítette, hogy Miskolc
Megyei Jogú Város részt vesz a közigazgatás-fejlesztés módszertani
megalapozására az IDEA program keretében indított kistérségi
modellkísérletben, melynek egyik célja a kistérségi együttműködésben
alkalmazható informatikai megoldások kidolgozása, országos
hasznosítása, s amelynek gyakorlati megoldása éppen a költségvetési
gazdálkodási feladatok támogatására irányult. Miskolcon
ezért az új informatikai rendszer megvalósítása a modellkísérletben
kidolgozott, a Zalaegeszeg-Gellénháza-Bak kistérségi mintaprojektként
ismertté vált megoldásra épülhetett.
A kiépítendő integrált költségvetési gazdálkodási rendszernek
célkitűzéseink szerint a költségvetés tervezésétől a beszámolók
készítéséig a teljes ügyviteli folyamatot át kell fognia:
az előirányzat nyilvántartást, a kötelezettségvállalás nyilvántartást,
szállítói és vevő számlákat, bizonylatokat, a pénzügyeket,
a tárgyieszköz- és készletgazdálkodást, és természetesen
a főkönyvi könyvelést, adatszolgáltatást, és vezetői kontrollingot.
A rendszerrel szemben követelmény, hogy a gazdasági események
teljes életútja szigorúan követhetően, egységes felületen
legyen kezelhető, hogy az analitikus és szintetikus könyvelés
szinkronja automatikusan és kötelezően érvényesüljön. Ezeket
a követelményeket az említett mintarendszer ellenőrzötten
teljesítette.
Egy integrált pénzügyi, költségvetési gazdálkodási rendszer
bevezetése rendkívül összetett feladat. A korábban egymástól
függetlenül dolgozó munkatársak ugyanis egy szigorúbban
egymáshoz illesztett, közös adatokat használó rendszerben
folytatják munkájukat. Minden ügyviteli művelet csak a közös
rendszerben történhet. Az átállás során a munkamegosztás
és a munkaköri feladatok megváltozása jelentős kihívás,
melyet Miskolc Polgármesteri Hivatalában az érintett munkatársak
fogadókészségének, nyitottságának köszönhetően eddig jól
sikerült megoldani.
A szervezési előkészítés 2005. októberében kezdődött meg,
majd a modellkísérleti megoldásban alkalmazott OrganP Költségvetési
Integrált Gazdálkodási Rendszer kezelésének oktatására került
sor több ütemben és turnusban (képünkön: Tömböly Lilla,
a Zalaszám Informatika munkatársa tart gyakorlati oktatást
a hivatal munkatársainak). A rendszert 2006. január 1.-től
a hivatal éles üzemben használja. Egyidejűleg történt meg
a bevezetés Miskolc Kistérség Többcélú Társulás gazdálkodására
vonatkozóan is, és megkezdődött két kistérségi településen
a bevezetés előkészítése. A tervek szerint az év második
felében mind az önkormányzat intézményei, mind a kistérség
településeinek önkormányzati hivatalai csatlakozhatnak az
egységes integrált költségvetési gazdálkodási rendszerhez.
Nyilas Ferencné
Miskolc MJV Polgármesteri
Hivatala
Pénzügyi és Vagyongazdálkodási
Főosztály vezetője