Hazánkban
tartják a Közép- és kelet-európai Választási Szakértők Egyesülete
(ACEEEO) 14. éves konferenciáját, illetve a Világ Választási
Szervezeteinek (Global Election Organization - GEO) harmadik
világtalálkozóját 40 országból több mint 200 szakember részvételével.
A 2005. szeptember 14. és 17. között Siófokon rendezett
találkozó meghatározó témája az elektronikus választás,
az e-voting lesz.
Az 1991-ben alapított ACEEEO jelenleg 22
tagországgal rendelkezik a régióban, és partnere valamennyi,
választásokkal foglalkozó nemzetközi szervezetnek, amelyek
közül kiemelendő az ENSZ, az Európa Tanács, az EBESZ, az
Európai Unió és az IFES (Nemzetközi Alapítvány a Választási
Rendszerekért). Az Egyesület célja a szabad és tisztességes
választások megtartása a régióban, az állandó választási
bizottságok létrehozása, a választások jogi standardjainak
megalkotása - nyilatkozta Radics Máté, az ACEEEO titkárságvezetője.
Az ezzel egy időben zajló másik, a Világ Választási Szervezeteinek
(GEO) harmadik konferenciájának Kanada és Mexikó után ad
otthont ezúttal Magyarország.
Az idei megbeszélés egyik fő témája az „elektronikus szavazás
kérdései”. Az információ technológia fejlődése a közigazgatási
rendszerekre is hatással van, így ma már a választási eljárás
valamennyi fázisa támogatható informatikai eszközökkel is.
A konferencia célja, hogy ezekről az új kihívásokról és
a hozzájuk kapcsolódó lehetőségekről adjon számot a szakembereknek.
Köztudott, hogy a választási folyamatban az információtechnológiát
tradicionálisan általában a központi rendszerben alkalmazzák,
például választói névjegyzék készítésére, az eredmények
összeszámlálására, a végeredmény meghatározására, statisztikák,
elemzések készítésére. Ez azonban a szó szoros értelmében
nem tekinthető e-szavazásnak, hiszen a választási folyamatnak
éppen az a része nem elektronizált, amely a legközelebb
van a szavazóhoz. Az e-szavazás megvalósítása tehát valójában
azt jelenti, hogy az IT technológiát kiterjesztjük magára
a szavazat leadására is, valamint - a választott technológiától
függően - a szavazók elektronikus autentikálására. Ez a
látszólag egyszerű kiterjesztés azonban csak rendkívül körültekintően
végezhető el, amely azzal jár együtt, hogy az e-szavazást
bevezetni szándékozó országoknak át kell alakítaniuk a szavazási,
választási folyamatra vonatkozó jogrendjüket, a szavazási,
választási folyamat ügyviteli, üzemeltetési rendszerét és
technikai megvalósítását.
A valódi e-szavazásnak a technológia szerepe szerint is
több szintje van. A legegyszerűbb, amikor a szavazat leadása
a szavazóhelyiségben, közvetlenül egy önmagában álló elektronikus
szavazógépre történik. Ennél összetettebb, amikor a szavazat
leadása a szavazóhelyiségben egy olyan szavazógépre történik,
amely nem tárolja a szavazatokat, hanem közvetlenül továbbítja
a központi (pl. országos) rendszernek. Egy teljesen automatizált
változat, amikor a szavazás a szavazóhelyiségen kívül, a
kormányzat által különböző helyeken felállított, hálózatba
kötött szavazógépeken történik - ez az ún. "kioszk"-nál
történő szavazás. Lehetséges elektronikusan szavazni továbbá
valamilyen kommunikációs csatornán, pl. interneten keresztül.
Természetesen az elektronikus szavazás biztonságához, hiteléhez,
alkalmazhatóságához rengeteg feltételnek kell teljesülnie.
Jelenleg Magyarországon - a legtöbb európai országhoz hasonlóan
- a választási rendszer szinte minden pontját támogatja
az informatika, a konkrét szavazást kivéve. Így van elektronikus
segédlet a körzetek kialakításához, a jelöléshez (jelöltek,
listák nyilvántartása), a szavazólap és jegyzőkönyv készítéshez,
de számítógépen küldik a napközbeni részvételi adatokat,
számítógép összesíti a szavazatokat, és az előzetes eredményt
is számítógépek segítségével adják ki. Van rendszer a visszaélések
valószínűségének megállapítására, és a választások logisztikai
és pénzügyi rendszere is számítógépen fut. Épp , a választópolgár
személyazonosságának ellenőrzése, a szavazatok leadása és
a szavazatszámlálás történik még kézzel. Ennek oka persze
nem a technológia hiánya.
Ma már elmondható, hogy a technológia az ilyen rendszerek
működtetéséhez adott, a bevezetést más problémák késleltetik.
Csak néhány ízelítő abból, mi mindenre kell odafigyelni
egy ilyen lépés eldöntésekor: a metódusnak meg kell akadályoznia,
hogy a szavazó elhamarkodottan, meggondolatlanul adja le
szavazatát. A szavazók a szavazás bármely pontján megváltoztathatják
választásukat, illetve bármikor megszakíthatják a szavazásukat
anélkül, hogy addigi választásaikról feljegyzés készülne.
A rendszernek meg kell akadályoznia a szavazat megváltoztatását,
ha a szavazat már leadásra került. Az e-szavazási rendszernek
biztosítania kell, hogy a szavazatok anonimek maradjanak.
Ez csak néhány jogi garancia, melyet az e-szavazás a technológiával
szemben támaszt. Ugyanakkor úrrá kell lenni a választók
és a választottak bizalmatlanságán, a technikával szembeni
idegenkedésen, és persze biztosítani kell a azokat a nem
csekély anyagi forrásokat, melyeket az új rendszer kiépítése
és bevezetése megkövetel. Ezek a kezdetekkor hatalmas összegek
még akkor is, ha hosszú távon, a már működő rendszer használata
sokkal olcsóbb és megbízhatóbb, mint a papír alapú szavazásoknál.
Megjegyzésem: ez nem biztos, hogy igaz, mert a működtetési
költségek nagyon magasak is lehetnek.
Vannak az e-szavazásnak más előnyei is. Ilyen a távoli szavazás
lehetősége a mozgásukban korlátozott, vagy más okból nehezebben
kimozduló (kisgyermekes anyák, idősek) választók részére.
A szavazatok összeszámlálása a szavazat egyértelműsége miatt
hibamentesen történhet, ugyanis nincsenek bizonytalanul
besorolható szavazatok, a gép csak érvényes szavazatot fogadna
el. Megjegyzés: ez a jogi szabályozástól függ, valószínűleg
a szándékosan érvénytelenül leadott szavazatot el kell fogadni.
A választási eredmények gyorsan meghatározhatóak.
Hosszan lehetne még kifejteni a különböző authentikációs
eljárások alkalmazhatóságát, az e-szavazás elfogadtatásának
módszertanát, és más, rendkívül fontos témákat, de a lényeg
nem változik. A választási rendszer előbb-utóbb mindenképp
teljesen elektronikus alapokra kerül, és a szavazási procedúrának
csak a legelején és a legvégén lesz ember, a választópolgár
és , azok, akik az eredményt hivatalosan megállapítják és
kihirdetik. A demokráciáknak, és azon belül Magyarországnak
pedig jogilag, gondolkodásban és minden egyéb szempontból
fel kell készülnie a változások befogadására. Éppen erre
való ez a konferencia és a hasonló rendezvények, ahol természetesen
a magyarországi szavazások, választások technikai támogatói
és az e-szavazás technikai oldalának kiállítói is helyet
kapnak.
A magyarországi választások elektronikusan támogatott főbb
egységei
- Körzetesítés (szavazókörök kialakítása, utcák, házak
szavazókörökbe való besorolása)
- Névjegyzék, és értesítőszelvény készítés
- Jelölés támogatása (jelölő szervezetek, jelöltek, és listák
nyilvántartása)
- Jelölt, és listaajánlás ellenőrzése
- Szavazólap, és jegyzőkönyv (jegyzőkönyv csak országgyűlési
képviselő-választás esetén) készítés -> a gyártó nyomda
számára történő adatátadás, ebből készíti a nyomda a szavazólapokat,
technikailag előkészített jegyzőkönyveket.
- Napközbeni részvételi adatok rögzítése és az ebből történő
tájékoztatás
- Szavazatösszesítés folyamatának támogatása -> adatlapok,
jegyzőkönyvek rögzítése
- Tájékoztatás az adatok számítógépes feldolgozásának állásáról,
-az előzetes, nem hivatalos eredményről> Web, wap, tv,
teletext
- Előzetes eredmény megállapításának támogatása -> OVI
(Országos Választási Iroda) jelentés készül
- Jogorvoslatok követése
- Végleges eredmény megállapításának támogatása -> erről
is készül tájékoztatás, lásd fentebb, OVB (Országos Választási
Bizottság) jelentés CD a választási adatokról, , hagyományos
papír alapú kiadványok készítése.
- Választási visszaélések valószínűségét felderítő rendszer
- Választási szervek közti kapcsolattartás -> VÜR(Választási
Ügyviteli Rendszer) (Ez folyamatos a választás egész időszakában,
a körzetesítéstől, az utolsó igazgatási folyamat lezárásáig
a belső munka koordinálásához. Szakmai csatornák üzemeltetése,
címtárak, dokumentumtárak.)
- Választási logisztikai rendszer, a nyomtatványok, szavazási
kellékek igényléséhez, elbírálásához, szállításához
- Választási pénzügyi rendszer