Bővülő kistérségi összefogás az informatikai
fejlesztésben
|
Jegyző Közigazgatás
2004. november-december |
Amint arról A Jegyzőben már beszámoltunk,
a Belügyminisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium,
a Miniszterelnöki Hivatal, továbbá Zalaegerszeg, Gellénháza,
Bak és Sárhida önkormányzatai, illetve az e körjegyzőségekhez
tartozó önkormányzatok - a Zalaszám Informatika szakmai
partnerségével - 2003-ban létrehozták az egységes, integrált
kistérségi önkormányzati költségvetési rendszert.
Tájékoztattunk arról is, hogy a projekt
első szakasza 2004. január 31-én befejeződött, s az eddigi
tapasztalatok azt mutatják: a mintakísérlet sikere vitathatatlan,
s azt mindenképpen folytatni érdemes.
A projekt nyújtotta előnyöket azóta több település is felismerte,
s már jelezték, hogy 2005. január elsejétől csatlakozni
kívánnak a rendszerhez. Közéjük tarozik Bagod, Pókaszepetk,
Teskánd, Zalaszentiván, illletve Zalalövő, s a velük körjegyzőségeket
alkotó Hagyárosbörönd, Gyűrűs, Kemendollár, Vöckönd, Zalaistvánd,
Babosdöbréte, Boncodfölde, Böde, Hottó, Alibánfa, Petőhenye,
Zalaszentlőrinc és Csöde.
A Jegyző - egyebek mellett - arra volt kíváncsi, hogy mi
a volt a csatlakozási szándék legfőbb mozgatórugója. Kérdéseinket
a jegyzőkhöz, körjegyzőkhöz intéztük.
Bagodban Kovács Gyulát, Pókaszepetken Srágli Miklóst, Teskándon
Fazekas Istvánt, Zalalövőn Gáspárné Tóth Zsuzsannát, Zalaszentivánon
pedig Erdélyi Gábort kérdeztük.
- Önök milyen okok miatt határoztak
úgy, hogy csatlakoznak az egysége, integrált kistérségi
önkormányzati költségvetési rendszerhez?
Kovács Gyula: - Csatlakozásunknak
több oka is volt. Ezek egyike, hogy a jelenleg használt
rendszereink külön-külön működnek, ráadásul ezek DOS-alapon
íródtak, melyek - úgy gondoljuk - már nem felelnek meg a
kor követelményinek. Másrészt a Zalaszám szakemberei meggyőztek
bennünket arról, hogy az új lehetőség lényegesen nagyobb
biztonságot nyújt a gazdálkodás területén. Ez alatt elsősorban
azt értem, hogy a jövőben a szabályoknak, a törvényeknek,
illetve az egyéb előírásoknak maximálisan megfelelve tudjuk
végezni napi munkánkat. Persze ez nem azt jelenti, hogy
eddig erre nem törekedtünk, de a jövőben azért lesz majd
egy egységes vezérfonal, amelyre támaszkodhatunk. Jó dolog,
hogy ez a rendszer egymásra épülő modulokból épül fel, ami
a munkánk naprakészségét is kikényszeríti, s ha úgy tetszik,
jellegénél fogva nem enged visszafelé dolgozni.
Srágli Miklós: - Úgy gondoljuk, hogy a
kistérségek szerepe a jövőben nagyon sok vonatkozásban felértékelődik.
Várhatóan több feladatellátást telepítenek majd a kistérségek
központjába, melyek között biztosan szerepelnek az igazgatáshoz
vagy a szociális tevékenységhez és a szabálysértésekhez
fűződő tennivalók. Ha csak erre a három területre gondolok,
a központtal való kapcsolat kiépítése elengedhetetlen lesz.
Ezek mellett természetesen igen fajsúlyos az önkormányzatok
könyvelési és költségvetési rendszere. Biztos vagyok abban,
hogy az egységes, integrált rendszerhez való csatlakozásunkat
követően sokkal pontosabb és átláthatóbb lesz a nyilvántartásunk
és a gazdálkodásunk. Kiemelném azt is, hogy a könyvelési
programoknak az aktuális jogszabályokhoz igazodó frissítése
biztosított lesz.
Fazekas István: - Döntésünknél meghatározó
volt, hogy egy kistérségi rendszerről van szó, s hogy rajtunk
kívül mások is felismerték ennek előnyeit. Nem hiszem, hogy
közel húsz önkormányzat felelőtlenül belevágna egy olyan
projektbe, melynek a kimenete bizonytalan. Többen értesültünk
egyébként arról, hogy Zalaegerszeg, Sárhida Bak és Gellénháza
viszonylatában ez a rendszer már bevált, így nem volt számunkra
teljesen ismeretlen a lényege. Rendkívül fontosnak tartom
a könyvelés, illetve a gazdálkodás tekintetében, hogy a
jövőben egységben dolgozunk, s ez már önmagában is kizárja
a hibalehetősége, azaz azt a hibát, amit esetleg külön-külön
elkövetnénk. A jövő év elejétől használandó program azért
is rendkívül előnyös, mert azt az államháztartási törvény
alapján dolgozták ki, ami köztudottan szabályozza az önkormányzatok
gazdálkodását. A rendszer előnyei közé sorolom, hogy használata
nem lesz személyfüggő, hiszen nyilvánvaló, hogy mit, miért
és hogyan kell végeznünk. Ez egyben azt is eredményezi,
hogy a munkánk a jövőben törvénykövetőbb lesz. Továbbá,
ha nálunk netán személyi változásra kerülne sor, akkor megkérnénk
mondjuk a bagodi kollégát, hogy addig kezelje a programot,
amíg a személycseréből adódó gondok megoldódnak. Jól tudnánk
hasznosítani egy hasonlóan okos módszert az iratok nyilvántartásánál
és kezelésénél, s az is jó lenne, ha a vagyonkatasztert
be tudnánk építeni a gazdálkodási rendszerbe, mert e téren
vannak még anomáliák. Ezen kívül el tudnék képzelni előrelépést
az adó, így a gépjármű-, a kommunális és az iparűzési adó
nyilvántartását illetően is.
Gáspárné Tóth Zsuzsanna: - A mi csatlakozásunkat
alapvetően a fejlődési irány motiválta. Miután a Zalaszám
szakemberei világosan elmagyarázták, hogy a rendszer milyen
előnyökkel jár, nem sokat tétováztunk. Az előnyök között
közül számunkra a törvényességi garancia volt a legszimpatikusabb.
Azt is jó dolognak tartom, hogy egyes eldöntendő kérdéseknél
nem kell feltétlenül a saját kútfőnkre támaszkodni, mert
a rendszerhez tartozó kollégák véleményét rövid úton ki
tudjuk kérni. Szerencsés lenne, ha ugyanilyen, vagy ehhez
hasonló programot az adónyilvántartásnál is alkalmazhatnánk,
mivel több tételről van szó, s meglehetősen nagy az ügyfélforgalmunk.
Úgy gondolom, hogy ez az általunk januártól használt program
be fog válni, s szerintem néhány év múlva valamennyi hazai
önkormányzat használni fogja.
Erdélyi Gábor: - Egy már kipróbált, működő,
s megfelelő referenciákkal rendelkező rendszerhez tudunk
csatlakozni. Megnyerő volt számunkra, hogy a program a gazdálkodás
teljes vertikumának kezelésére nyújt lehetőséget. Nem elhanyagolható
szempont az sem, hogy a Belügyminisztérium támogatja a csatlakozást,
így a felmerülő költségeket minimálisra tudjuk csökkenteni.
Ugyancsak jó dolgok, hogy ennek az informatikai társulásnak
a tagjai pillanatokon belül véleményt tudnak cserélni, s
ha úgy tetszik egy-egy felmerülő problémát képesek közösen
megoldani. Persze nagy tanácstalanságra nem kell gondolni,
hiszen az alkalmazott program jól érthető, mivel az önmagáért
beszél. Eddig egy-egy döntés előtt a szükséges adatokat
különböző, egymáshoz nem kapcsolódó adatbázisokból kellett
összegyűjteni. Éppen ezért a vezetői információszolgáltatás
körülményes, időigényes és problémás volt. Januártól ez
már másképpen lesz, mivel egy egységes, integrált rendszert
lesz módunk használni. Egyebek mellett például arra gondolok,
hogy a program tudja kezelni a kötelezettségvállalásokat,
a szerződéseket, s a számítógép egyik ablakán egyidejűleg
látható lesz az is, hogy arra vonatkozón mikor volt teljesítés,
igazolás, utalványozás és kifizetés. Úgy tudom, hogy jövőre
tervezik a modulok bővítését, melynek következtében többek
között az iktatást is pontosabbá, s gyorsabbá tudjuk tenni.
Jól jöhet majd a fejlesztés a szociális ügyintézésnél is,
melyhez szorosan kapcsolódik a népesség-nyilvántartás.
|