Sajtószoba

előző következő tartalomjegyzék
IDEA és reform
Regionális népképviseletek 2006-ra?
Zalai Hírlap
2002. szeptember 7.

A kabinet önkormányzati reformját készíti elő az úgynevezett IDEA-program keretében az a testület, melynek munkájában zalai szakértő is részt vesz. Megyeszékhelyi látogatása során erről dr. Tóth Zoltán belügyi államtitkár beszélt lapunknak.

Az IDEA-program egyfajta szellemi hátteret ad a tervezett közigazgatási és önkormányzati reformhoz - mondta. - A betűszó az integrációra, a demokráciára, az EU csatlakozásra és az autonómiára utal. A projekt célja, hogy másfél-két év alatt kialakuljanak azok a koncepcionális alapok, amelyekre építve - legkorábban a ciklus végére - a kormányzat meg tudja valósítani a regionális népképviseleti és a decentralizált közigazgatási rendszert. A munkában 50 szakértő vesz részt, Zalából például dr. Szász Péter, a Zalaszám vezetője kapcsolódott be a munkába.
- A koncepciók, bekerülve a kormányzat döntéshozatali mechanizmusába, jogszabály-tervezetekké, a megszülető döntések után pedig jogszabályokká válnak. Módosítani kell ehhez az alkotmányt és az önkormányzati törvényt is, ám mindehhez kétharmados parlamenti többség kell.
- Miért van szükség a reformra?
- Demokratikus alapelv, hogy az adófizetők pénzével csak népképviseleti kontroll alatt lehet gazdálkodni. Ez a kontroll parlamenti és önkormányzati szinten kitűnően működik. Középszinten viszont 12 esztendeje problémák vannak. A regionális fejlesztési tanácsok jelentős forrásokat osztanak el, de tevékenységüket nem ellenőrzi népképviseleti szerv. A megyék rendelkeznek ugyan népképviselettel, ám inkább intézményfenntartó, mint forráselosztó szerepet játszanak. Ezt az ellentmondást kell tehát megszüntetni a reform során.
- A regionális szintű választott testületek felállításának igénye, elsősorban az EU-csatlakozás kapcsán, a '90-es évek közepe óta jelen van a közgondolkodásban, ám a konkrétumokig még egyetlen kormány sem jutott el. Erre most mekkora a remény?
- 2005-re, 2006-ra biztosan kirajzolódnak a regionális népképviseleti határok, ám ehhez először rendezni kell az alapsejtek, a kistérségek ügyét. Vannak ugyanis önkéntes önkormányzati társulással létrehozott gazdaságfejlesztési kistérségek, de vannak igazgatásiak is. Ez utóbbiakból legalább húszféle van, de nem kompatibilisek egymással. Harmóniát kell tehát teremteni ezek között is.
- Regionális kérdések kapcsán mindig felizzanak a terülteti érdekellentétek, elkezdődnek például a székhelyviták. Bizonyára így lesz ez most is. Számolnak azzal, hogy ellenállásba ütköznek?
- Az államigazgatás átalakításakor természetszerűleg minden érintett település arra törekszik, hogy székhely legyen. Úgy vélem, mégsem az az első kérdés, hol legyenek a regionális népképviseletek székhelyei, hanem, mint már említettem, mindenekelőtt a kistérségeket kell rendbe tenni. S ha már van egy alaptérkép, lehet a központokról is gondolkodni.